Szükséges iratok
Halotti anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges dokumentumok
Magyarországon bekövetkezett haláleset anyakönyvezési eljárásához a 2010. évi I. törvény 62. § (1) bekezdése szerint az alább felsorolt okiratokra van szükség:
- Halottvizsgálati Bizonyítvány eredeti példánya
- Az elhunyt személyi igazolványa és ha volt lakcímkártyája
- Az elhunyt születési anyakönyvi kivonata
- Az elhunyt családi állapotát igazoló dokumentum:
- ha házas volt: a házassági anyakönyvi kivonat
- ha elvált volt: a válás tényét bizonyító bírósági ítélettel vagy igazolás
- ha özvegy volt: az elhunyt házastársának halotti anyakönyvi kivonata

Amit tudni kell a halotti anyakönyvi kivonattal kapcsolatban, hogy nincs rá szükség sem a hamvasztásos, sem a koporsós temetés lebonyolításához. Kiállítása a temetés szervezésével párhuzamosan, a háttérben zajlik. Az ügyintézés megkezdésekor az anyakönyvvezető bélyegzővel igazolja a haláleset bejelentésének tényét és dátumát a Halottvizsgálati Bizonyítványon. Ezzel a leigazolt dokumentummal már megtörténhet a hamvasztás, nem szükséges megvárni az okirat kiállítását és annak átvételét.
Az ügyintézés menete
- Az Ön által aláírt meghatalmazással és a rendelkezésünkre álló iratokkal a halálozás helye szerint illetékes anyakönyvi hivatalban megkezdjük az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának kiállításához szükséges ügyintézést.
- Az anyakönyvvezető áttekinti a kérelemhez csatolt dokumentumokat, azokat átveszi és a Halottvizsgálati Bizonyítványt anyakönyvi bélyegzővel lepecsételve igazolja a haláleset bejelentésének tényét. A kérelemre induló anyakönyvi eljárás ügyintézési határideje a 2010. évi I. törvény 63. § (9) bekezdése szerint 15 nap. Amennyiben a halotti anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges dokumentumok nem állnak rendelkezésre, az anyakönyvvezető a hivatalos nyilvántartásokból próbálja beszerezni a szükséges adatokat, amit a 2010. évi I. törvény 63. § (3) bekezdése szerinti körülmény meghosszabbíthatja az ügyintézési időt további 30 nappal.
- Amint elkészült a halotti anyakönyvi kivonat, munkatársunk átveszi azt az anyakönyvvezetőtől és értesítjük Önt, hogy irodánkban át veheti vagy kérésének megfelelően postázzuk.
- A temetés megrendelése során a Halottvizsgálati Bizonyítványt, a személyi igazolványt, és ha volt, akkor a lakcímkártyát kell eredetiben átadni kollégánknak, a többi okmányról – hozzájárulásával – másolatot készítünk és azokat adjuk le a halotti anyakönyv elkészítéséhez.
Ha az elhunyt külföldön született vagy házasodott, az anyakönyvvezető kérhet hiteles fordítást a születési és/vagy házassági anyakönyvi kivonatról. A fordíttatást vagy a fordítás hitelesítést csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) végezheti, az anyakönyvvezető ezt fogadja el. Kérésére ebben az ügyintézésben is segítséget tudunk nyújtani.
Az utóbbi években néhány változás történt a halotti anyakönyvi kivonat beszerzési módjában, de még így sem egyszerű feladat, ha nincs meg minden szükséges alap irat. Sokszor gondot okoz a régi válási papírok, vagy a több évtizeddel ezelőtt kiállított születési anyakönyvi kivonat felkutatása, különösen több költözés után.
Ha bármilyen irat hiányzik a fent leírt dokumentumokból, az ügyintézést akkor is vállaljuk, azonban érdemes a lehető legtöbbet előkeresni közülük, mert annál kevesebb háttér adatot kell beszerezni – akár az ország több pontjáról – a halotti anyakönyvi kivonat kiállításához.
- évi I. tv. 61. és 62. §-a rendelkezik az elhunyt anyakönyveztetési eljárásáról
Ide kattintva megtekintheti a hatályos törvényt.
Temetéshez szükséges engedélyek és iratok
Egy szerettünk elvesztése rendkívül megterhelő időszak, és a gyász mellett sok adminisztratív teendő is hárul a hozzátartozókra. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen hivatalos engedélyek és iratok szükségesek a különböző temetkezési formák lebonyolításához.
Koporsós sírhelybe történő rátemetés, illetve sírboltba történő koporsós temetés esetén
Amennyiben a koporsós temetés egy már meglévő sírhelyre vagy családi kriptába történik, és az oda utoljára betemetés 15 éven belül történt, úgy a járási Tisztiorvosi Hivatal (régi nevén ÁNTSZ) által kiadott sírnyitási és rátemetési engedély szükséges. Ez az engedély biztosítja, hogy a sírnyitás az egészségügyi előírásoknak megfelelően történik meg. Irodánk – a hozzátartozók kérése alapján – vállalja ezen engedélyek hivatalos beszerzésének ügyintézését. 15 éven túli betemetések esetén nem kell ilyen engedélyt beszerezni.
Hamvasztásos temetés esetén
Hamvasztás előtt minden esetben hamvasztási engedélyt kell beszerezni.
Az engedély kiadásának módja attól függ, hol történt az elhalálozás:
- Kórházban történt halálozás esetén a hamvasztási engedély maga a kórház által kiállított Halottvizsgálati Bizonyítvány és annak 22. pontjának engedélyező kitöltése és ellátása az intézmény pecsétjével.
- Lakáson vagy nem egészségügyi intézményben történt halálesetnél az engedélyt a halálozás szerint illetékes járási Tisztiorvosi Hivatal állítja ki, a hozzátartozó kérelme alapján, a rendelkezésre álló betegdokumentáció áttekintése után. Amennyiben az eljáró tisztiorvos nem tudja beazonosítani a halálokot elrendelheti az elhunyt kórboncolását.
A szükséges dokumentumok, igazolások és engedélyek összegyűjtése olykor időigényes és bonyolult lehet. Cégünk teljes körű segítséget nyújt az adminisztratív ügyintézésben, legyen szó hamvasztásról, koporsós temetésről vagy rátemetésről. Fontos számunkra, hogy Önt amennyire lehetséges tehermentesítsük a bürokratikus feladatok elvégzése alól – a hivatalos teendőket pedig bízza ránk.